Hvordan udstilles der?

Eksemple på et bedømmelseskort

Udstilling af fugle.

Udstilling af fugle er sjovt, hyggeligt og lærerigt, man lærer utrolig meget om hvordan ens fugle skal se ud. Fuglene bedømmes på 5 punkter (se billede). Er man heldig/dygtig at have den bedste fugle i den klasse man udstiller i,  kan man vinde en af de flotte vandrepokaler og æren.
Det eneste du behøver for at må udstille, er at være medlem af din lokale fugleforening, fuglene behøver ikke at være med fast ring.

Hvad er udstilling:

Du kan udstille lige netop det antal fugle du vil, man kan udstille fugle i 2 klasser, opdrætsklassen og kondiklassen. Man kan udstille fugle i alle aldre, blot at fuglene er sunde raske og ikke har smidt halv delen af fjerdragten. 🙂
Opdræt klassen betyder, at man udstiller opdræt, man kan sagtens udstille både forældrene og ungerne i samme voliere.
Kondiklassen er for fugle som ikke har unger, men typiske 1,1, men her er heller ikke nogen begrænsning.
Der ud over kan man også udstille i udstillingsbure, dette gælder de domesticerede fugle

mågefinker, zebrafinker, risfugle, kanariefugle og undulater. Disse fugle kan også udstilles i voliere.
Tilmelding til udstilling forgår på blanketter som er med i september bladet, disse skal afleveres, til vores udstillingsmøde. Til vores udstillingsmødet får vi lige talt det hele igennem, inden det hele går løs. Til mødet aftales det, hvornår man skal passe en vagt.
Medlemmerne har typiske 2 vagter i løbet af udstillingen. En vagt kan for eksempel være at sælge lodder i tombolaen, sælge indgangsbilletter,  eller hjælpe besøgende med svar på spørgsmål i informationen.

Hvordan forgår en udstilling?

Det starter om fredagen kl. 13. Her mødes man for at lægge gulvtæpper ud, sætte voliere og udstillings bure op, samt pynte det hele flot op, med træer, grene og buske mm. så det kommer til at ligner en helt skov!🤪

Man behøver ikke hjælpe, med at sætte det hele op, men jo flere vi er, jo nemmere går det.😉

Når dette er gjort,  kan vi begynder at pynte voliererne, hvor vores fugle skal være i.

Det gøres med de grene og træer vi har hentet i skoven 1 – 2 uger før udstillingen.

Det er en god ide er at medbringe lidt værktøj og eventuelt lidt guf til fuglene. Det er vigtigt når man pynter sin(e) volierer, at man sørge for fuglene fortsat er nemme at se for dommeren – således han kan bedømme dem, men også sådan at fuglende føler sig trygge.

Det er en god ide, at give sine fugle lidt guf for eksempel hirsekolber, æbler, gulerødder eller hvad de nu er vandt til at få.
Når alle ens fuglene er sat ud, og har fået foder og vand, kan man liste hjem, hvis ikke man lige vil går en runde og se de andres fugle eller hjælpe til med at ”fixe” det sidste.
Foderet sørger fugleforeningen for, dog ikke hvis det er frugt og insektæderne eller andre krævende fugle, så må man selv medbringe foder.
Hver nat sover der 2 personer (vagter) i hallen -  for en sikkerheds skyld.

Der er jo mange uerstattelige værdier i hallen.

Tidlig lørdag morgen, kommer dommeren samt bestyrelsen for Hjørring Fugleforening. De går en runde og danner sig er overblik over årets udstilling – herefter går de i cafeteriet og får morgenkaffe.  Her efter går dommerne i gang med at bedømmer, mens bestyrelsen hjælper til, med alt det praktiske omkring præmier, udstillingskort, rosetter m.m.

Udstillingen åbner så lørdag middag for publikum og nysgerrige udstiller.

Søndag morgen åbner udstillingen og slutter sidst på eftermiddagen.

Straks efter lukning går medlemmerne i gang med at pille det hele ned.

Når alt er ryddet væk - går vi over i vores mødelokaler ”Kernehuset” og får serveret suppe.
God og hyggelig afslutning på en dejlig weekend/udstilling – i fuglevenners selskab.🤪

Tommy P. Nielsen

Del siden